(last updated : December 21. 2003 * 17:32)
Lord of the Rings - 4
Skippy in New Zealand

(November 11. - December 6. 2003)

Holiday in New Zealand has always been one of my dreams (ehhh, holidaywise then.....)
The "Tongariro crossing" was on the schedule of travel organisation "SNP natuurreizen" and
November 2003 was an ideal moment for me to engage in this adventure.

On this page you will find a couple of pictures.

(click on the thumbnail to get the 500K (!) enlargement)

Een van de eerste dagen werd een bezoek gebracht aan Waitangi, de plaats waar het controversiële verdrag tussen de Britse troon en de vele Maori chiefs getekend werd. Controversieel omdat den tekst in het engels was opgesteld en de inderhaast in elkaar geflanste vertaling niet gelijk was aan de originele versie van het verdrag. Deze mast was symbool voor de samenwerking maar is daarna nog vele malen neergehaald door de Maori’s.

We bleven nog in het noorden van het Noordereiland, in de zogenaamde Bay of Islands, waar we met een supersnelle speedboot naar een klein eilandje (Urupukapuka – de Maori taal stikt van dit soort tongstruikelende namen).

Op Urupukapuka werd  een mooie wandeling gemaakt, waar de voor het eerst kennis maakten met de aparte flora en fauna (veel aparte sijsjes....J....) van het land.

De eerste tocht van een paar uurtjes, eens kijken hoe het er met de conditie van de tochtgenoten en die van mij …J.... bij staat. Hoe maak je nu een groepsfoto als iedereen voor je loopt: Oy!!

Nieuw Zeeland heeft enorm veel verschillende klimaten en doordat het nog steeds vulkanisch actief is, borrelt het hier en daar ook flink! Hier een foto van de geisers bij Rotorua.

Wat een hele mooie ervaring was, was het bijwonen van een traditionele Hangi (maaltijd volgens de Maori gewoonten  klaargemaakt) met de ceremoniele verwelkoming die gebruikelijk is bij de ontmoeting tussen verschillende Maori stammen.

Een flinke wandeling, het is niet allemaal vlak, zoals in Nederland. Wel i  s het met name op het Noordereiland overal heel erg groen, eigenlijk is me dat nog het meeste opgevallen. Overigens het verwachte regenachtige weer in de lente (veel voor gewaarschuwd) is de hele reis uitgebleven. Wat dat betreft hebben we erg veel geluk gehad.

Dan het belangrijkste doel van de reis, de Tongariro crossing. Van de afgelopen 10 keer dat deze reis gedaan is is deze dagtocht erg vaak afgelast vanwege het slechte weer. Zoals al gemeld (geluk) konden we deze prachtige tocht met schitterend weer doen. Hieronder een vergezicht in ochtendlicht van Ngauruhoe, de symmetrische vulkaan aan de rechterkant.

Hier (de onvermijdelijke foto van mijzelf - sorry) op het zadel van de crossing, de andere mensen in het beeld zijn geen groepsgenoten.

Een blik terug op de vulkanen Tongariro  en Ngauruhoe.

Dan zijn we inmiddels op dag 11 aangeland, de dag van de tocht met de Interislander naar Picton op het Zuidereiland door de Florden van de Queen Charlotte Sound.De dag wordt vervolgd met een tocht langs de Queen Charlotte Track.Wat opvalt is de meest exotische vogels die letterlijk uit je hand eten (vanwege de geïsoleerde ligging van Nieuw Zeeland hebben de vogels geen natuurlijke vijanden gekend en vele kunnen dan ook niet – meer - vliegen).

Dit gebied is niet per auto bereikbaar en de bagage wordt (luxe!) per watertaxi vervoerd naar het volgende bivakpunt.

Punga Cove (zie foto links) is het 2e bivakpunt en we slapen hier in een luxe huisje dat we alleen voor onze groep hebben.

Rudi heeft zijn schoenen kapot gelopen en samen met Petra besluiten we de volgende dag terug te gaan naar Picton om daar de dag naar eigen inzicht te besteden (wijnproeverij….J...!). De rest vervolgd de Queen Charlotte Track en we ontmoeten elkaar ’s avonds weer op de campground.

Dan trekken we naar de westkust van het Zuidereiland en bij Cape Foulwind zien we een zeehondenkolonie van dichtbij (die foto’s zal ik jullie besparen, zeehonden kennen we uit de Waddenzee, nietwaar?). Wel komen we vreemde pannekoekvormige rotsen tegen waarvan niemand schijnt te weten hoe dat ontstaan is (staat wel een beetje suffig op zo bordje met toelichting).

Dag 15 staat een rivierwading op het programma. Met één waterhater (“Nee, als het moet, is het geen probleem”) en een soms weleens wat verstrooide reisgenoot wordt dit een interessante dag. De volgende foto mag dan ook niet ontbreken toen we Rudi aan de overkant van de waadplaats hoorden mompelen “’ns Kijken, dit is 1 schoen…..”. Hans had als eerste de eenzame schoen aan gene zijde van het ijskoude riviertje in de gaten en wij zagen hem, dubbel van het lachen, slechts in staat te wijzen naar de overzijde van het stroompje. Rudi “Moet ik maar niet zo stom zijn”, ging natuurlijk zelf zijn gerepareerde schoen (zie eerder) weer terughalen.

Je begrijpt wel….4 weken zonder kaarten houdt ik niet vol – het is immers een verslaving of niet…. Bridgeles was slechts besteed aan één van de reisgenoten, dus was het toepen wat de klok sloeg, met een biertje natuurlijk want de verliezer moet een rondje halen…..

Je kunt het zo gek niet bedenken of je vind het in Nieuw Zeeland, gletsjers was het volgende programmapunt. Franz Joseph en Fox waren de moioste. Rechts een foto van de Frans Joseph gletsjer.

Dag 17 was kayakdag, dus weer angstige spanning voor onze waterliefhebbers..J. Deze keer was het een combinatie van vermoeidheid en een verloren peddel wat de basis was voor deze foto. Hans en reisleider Jan waren de dappere peddelaars van deze duo-kano.

De volgende dag komen we in het bruisende Queenstown, het hart van de toeristenindustrie waar met name thrillseekers aan hun trekken kunnen komen door bungy jumpen, duo parachute sprongen en wat dies meer zij. Deze foto is de eerste blik op Queenstown onderweg.

Dan volgen we verder het “In de ban van de ring” landschap. Onderstaande foto is kenmerkend voor de ongerepte en woeste natuur in het land. Persoonlijk vind ik dat heerlijk: lekker ruig!

Dit is onderweg naar Athurs point, vlak bij Queenstown. Een hele mooie tocht door het schitterende landschap  (ik moest er zonodig weer even op).

Dan weer totaal een andere gewaarwording. Fjorden in Nieuw Zeeland…Wist je dat? Hier weer een schitterende dag (schijnen ze ook hier weer bijna nooit mee te maken, of zijn dat maar bla bla verhaaltjes…J..) in de zogenaamde Milford Sounds.

Langzamerhand begint het einde van de vakantie te naderen. Een van de laatste hoogtepunten is de schitterende Mount Cook. Wederom (het zou haast saai worden) werkt het prachtige weer mee voor de mooie foto’s. Op dit punt van de onderstaande foto hadden we onze campground (!) bij Lake Pukaki (goed onthouden…).

De laatse wandeltochtjes waren alle in de buurt van de Mount Cook, groen en kaal wisselden elkaar hier af, links een variant met een kale rotsige voorgrond.

Tenslotte de onvermijdelijke (maar wel leuke) groepsfoto inclusief reisleider, kok (Sue) en chauffeur (Gully – uhhh dat is een simpele vertaling van zijn Maori naam….).
My logo

Wanna get in touch? My e-mail address (click on the envelop). I am looking forward to hear from you!